Sådan lader du bureaukratiet forgå i forbindelse med tidsregistrering

15 August 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

Vi skal lige være sikker på, at du læste rubrikken til denne artikel korrekt, for vi skrev “forgå” og ikke “foregå”, for ingen ønsker jo mere bureaukrati end højst nødvendigt.

Kender du ikke lige forskellen på de to ord, der meget til forveksling kan ligne hinanden, så betyder det første, at man lader det forsvinde og ikke komme igen.

For mange virksomheder, forretninger, kommunale afdelinger, foreninger og selv ved elementer som tidsregistrering kan der komme for meget bureaukrati ind i billedet.

I denne forbindelse menes der med bureaukrati unødvendig spildtid, som egentlig mest føles som om, det er sat op for, at man skal lave et kontrolsamfund for kontrollens skyld, så nogle højere instanser kan se, hvad tiden bliver brugt til.

Og det kan jo lyde spøjst, at man så skal undgå bureaukrati i forbindelse med tidsregistrering, da netop tidsregistrering kan virke som decideret tidsspilde for mange.

Men tidsregistrering er ikke tidsspilde, men kan være med til at optimere din virksomhed ved at se på, hvad tiden egentlig bliver brugt til, og man så ved, hvor man skal sætte en indsats ind på at effektivisere, og hvor tingene forløber nogenlunde glat.

Tidsregistrering skal bare ske med et mål for øje, hvor man søger at måle noget specifikt, og ikke fordi man forsøger at måle på alle parametre hver gang og hele tiden.

Dette er reel spildtid for den medarbejder, der skal sidde med en konstant påmindelse om at notere alt, hvad der bliver lavet, så det meste af en arbejdsdag går med registrering og ikke reelt arbejde.

Sørg for at lave en effektiv måde at registrere på, så det kan gøres nemt og hurtigt, og så mål på nogle bestemte ting.

Er man virkelig presset, så kan det faktisk godt svare sig at ansætte eller lade en nuværende medarbejder stå for at plotte disse registreringer ind eller ligefrem foretage dem for medarbejderne.

More articles